zondag 19 april 2009

Peultjes niet vergeten af te dekken!

De peultjes komen op
Ik kon dit voorjaar niet wachten om weer in de moestuin te beginnen. Een van de eerste dingen die je mag zaaien zijn peultjes / erwten. Half februari heb ik ze gezaaid en binnen een week had ik een bak vol jonge peulplantjes.

De peultjes zijn geplant
Vol goede moed heb ik ze drie weken later in mijn moestuintje gezet. Trots als een pauw dat er eindelijk iets groens in stond :-) Een paar dagen later kwam ik thuis en zag tot mijn verbazing dat alle peultjes geplukt waren!!

De afgevreten peultjes
Eerst dacht ik dat het konijnen of eekhoorntjes geweest waren, maar al snel kwam ik er achter dat duiven de boosdoeners waren.

Een tip aan iedereen die peultjes en/of erwten wil kweken: de jonge plantjes zijn erg geliefd bij duiven, dus dek ze af met gaas o.i.d.

2 opmerkingen:

  1. Dag Francois,
    Wat herkenbaar! Ja, echt van de ene op de andere dag zijn ineens je peulenplantjes met de grond gelijk gemaakt.
    Dit keer heb ik het geprobeerd te beschermen met takken en stukken grof gaas. Maar alleen onder het hele fijne gaas staan alle plantjes er nog. Vandaag heb ik alles opnieuw gezaaid en dit keer onder zo'n groen beschermnet. Niet mooi maar hopelijk wel effectief!
    Leuk dat je op mijn weblog bent wezen kijken. Ik zal jouw weblog erbij zetten.

    Groetjes van Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zaai mijn peulen altijd in de kas, en als ik ze buiten zet, let ik extra op. Hier zijn het de merels die alles eruit scharrelen.

    Mijn moestuintje ligt gewoon in m'n andere tuin,hier bij huis!!
    Dat scheelt natuurlijk een boel, als wanneer alles zo open ligt!!
    Je kunt er moeilijk de hele dag bij blijven staan, om de vogels weg te jagen!!

    BeantwoordenVerwijderen