donderdag 21 mei 2009

De frambozen kwestie...

Toch een herfstframboos? Vorig jaar hebben we bij het tuincentrum twee frambozen planten meegenomen. Ze stonden allebei in bloei en hadden een paar mooie stevige scheuten. Ik had nog nooit van gele frambozen gehoord, dus we besloten een gele en een rode mee te nemen. Een paar weken later werden de frambozen aan de gele struik rijp. En wat bleek.... gewoon rood. Het kaartje op de pot was dus niet goed. Nu had ik dus twee dezelfde rode zomerframbozen...

In de groente- en fruit encyclopedie stond de tip om de scheuten in te korten zodat de planten de energie vooral in het wortelstelsel zouden steken, met veel nieuwe scheuten in het volgende jaar als gevolg. Zo gezegd zo gedaan. De scheut aan de 'gele framboos' liep echter weer helemaal uit en begon te bloeien. Ik heb er tot laat in oktober frambozen van kunnen plukken.

Dit voorjaar lopen allebei de struiken weer goed uit en hebben allebei tegelijk goed gebloeid. De 'rode framboos' had heel veel nieuwe scheuten. De 'gele' had één nieuwe scheut. Tot mijn grote verbazing zag ik vanmorgen dat de nieuwe scheut aan de 'gele framboos' weer bloemetjes krijgt!

Dat zou een zomerframboos normaal gesproken niet doen... Ik kan maar één conclusie trekken: ik heb nu een zomer- en een herfstframboos! Wel allebei rood, maar die schijnen sowieso beter te smaken! Heb ik toch nog twee verschillende struiken. En de oogst is nu meer over de maanden verdeeld!

1 opmerking:

  1. Dus eigenlijk heb je, zonder het te weten, toch een goede koop gedaan!

    ps. Leuk blog heb je, ik heb je even gelinkt.

    BeantwoordenVerwijderen