vrijdag 10 juli 2009

Recept: Courgettesoep met zalmsnippers

Courgette Het is komkommertijd... Volgens mij is courgettetijd een betere naam! Ik hoor van iedereen die courgettes heeft staan, dat men meestal zoveel oogst dat je bijna elke dag courgettes eet... Ik had nog een joekel van een courgette van 560 gram liggen. Tijd voor een lekker recept dus.

Courgettesoep met zalmsnippers

Recept Courgette soep * 2 courgettes, in blokjes
* 1 liter kippenbouillon (van tablet)
* 125 ml slagroom
* 100 g gerookte zalm, in snippers
* 2 eetlepels olie
* 1 ui, gesnipperd
* eventueel een bosuitje


1. Verhit de olie in een grote (soep)pan en fruit de ui in de olie tot deze glazig ziet. Roer er de courgetteblokjes door en bak die nog 3 minuten mee op hoog vuur. Blijf de blokjes omroeren.
2. Schenk de kippenbouillon erbij, breng het geheel aan de kook en laat de courgette 10 minuten zachtjes doorkoken. Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine. Voeg eventueel een fijngesneden bosuitje toe. Roer de slagroom erdoor en breng de soep op smaak met zout en peper.
3. Schep de courgettesoep in vier diepe borden en strooi in ieder bord een kwart van de zalmsnippers.

Met dank aan Albert Heijn.

2 opmerkingen:

  1. hoi, Heb je de courgette ook in pot staan? is dat goed gegaan, ik wil voor komend seizoen ook een courgette in pot gaan zetten, heb je nog tips? (of een enkel zaadje over)

    groetjes Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemiek,
    Moet eerlijk zeggen dat dat best goed gelukt is. Ik had twee planten in pot en twee in de volle grond. In de volle grond deden ze het wel beter, maar heb ook wel kunnen oogsten van de planten in pot. Het grootste probleem is de vruchtzetting. Die is bij de planten in pot minder goed, Waarschijnlijk door minder vocht, minder grond, maar vooral door het feit dat ze niet rechtstreeks naast mijn andere courgetteplanten stonden. De bevruchting moet je echt wel een handje helpen.

    Ik raad je daarom aan om niet slechts één plant te zetten, maar minstens twee!
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen