woensdag 5 mei 2010

Eerste peultje

Eerste peultje De peultjes staan, nog vroeger dan verwacht, volledig in bloei. Dat is altijd een welkome verrassing in een overwegend groene moestuin. Het zijn mooie bloemen die niet misstaan in een siertuin. Daar kom je ze nog wel eens tegen als Lathyrus, een gekleurde en vaak geurende variant.

Maar mijn Norli peultjes bloeien gewoon wit en geuren niet, maar dat vind ik niet zo erg, want de mijne kan ik binnenkort wel een heerlijk maaltijdje van maken!

Ik heb dit jaar ook een rood-bloeiende peul gezaaid. Die heb ik later gezaaid, dus die bloeit nog niet. Maar je kunt aan het blad (en ook aan de zaden) wel zien dat het een ander soort is. Ik ben benieuwd naar de bloem en ook het verschil in smaak van de peultjes.

3 opmerkingen:

  1. Toch een reden voor een feestje: peulen in bloei! Heb je veel peulen gezaaid?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb drie rijtjes peulen van een meter, waarvan één meter dus een andere soort. Vorig jaar had ik vier rijtjes op dezelfde oppervlakte, maar dat groeide helemaal dicht waardoor ik er niet meer tussen kon om te oogsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zie ik het verschil tussen lathyrus en peultjes? Want de peulen van de lathyrus zijn immers giftig? Ik heb ze op een paar plaatsen, geloof ik, door elkaar gezaaid. Henny

    BeantwoordenVerwijderen